Internet in 2019: de belangrijkste ontwikkelingen

De techniek staat niet stil en ook het internetlandschap is constant aan verandering onderhevig. Nederlandse internetproviders kunnen niet anders dan meebewegen en toegeven aan de wensen van de consument. Maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste trends op het gebied van internetgebruik?


Steeds meer Internet Only abonnementen

De tijd dat gebruikers uitgebreide alles-in-1 pakketten met internet, televisie en telefonie afnemen lijkt achter ons te liggen. Steeds meer consumenten kiezen tegenwoordig voor een snel Internet Only abonnement in combinatie met OTT videodiensten als Netflix. Ook het bellen met een vaste telefoon wordt steeds minder populair sinds de komst van mobiele abonnementen met een onbeperkt aantal belminuten.

Tv content op álle beeldschermen

Uit onderzoek blijkt dat er een verschuiving gaande is van televisie kijken op grote schermen naar televisie kijken op kleinere schermen. Steeds meer consumenten kiezen ervoor om hun favoriete serie te kijken op een tablet of smartphone. Met OTT videodiensten als Netflix en Videoland, die hun content via het internet aanbieden, wordt dit steeds eenvoudiger. Daarnaast is de content van deze diensten ook buitenshuis beschikbaar.  

Meerdere tv-abonnementen

De afgelopen jaren zagen steeds meer contenteigenaren (RTL, Disney etc.) de populariteit van van OTT-platformen als Netflix en HBO en besloten de markt te betreden met een eigen abonnementenservice. Op deze manier zijn zij niet meer afhankelijk van externe partijen. Ook Apple heeft inmiddels bekend gemaakt deze herfst te komen met een eigen OTT streaming service: Apple TV+. Om zich te kunnen onderscheiden zullen veel van deze aanbieders met eigen unieke content komen, wat ertoe zal leiden dat gebruikers meerdere abonnementen moeten afsluiten om toegang tot alle content te krijgen.

Hogere internetsnelheden (glasvezel)

Alle videocontent moet natuurlijk wel vloeiend kunnen worden afgespeeld, dus zonder irritante haperingen. Daarom wordt er door internetproviders veel geïnvesteerd in de aanleg van snelle glasvezelverbindingen. Vanwege deze toegenomen downloadsnelheid zal het online-video bekijken waarschijnlijk alleen nog maar in populariteit toenemen. Er wordt verwacht dat video tegen 2021 maar liefst 80% van het totale internetgebruik zal uitmaken. 

Concurrentie op kabel

Niet alleen glasvezel levert een snelle internetverbinding, ook met de kabel kunnen hoge internetsnelheden worden bereikt! De ACM heeft vorig jaar bepaald dat het netwerk van VodafoneZiggo ook gebruikt mag gaan worden door andere internetproviders, wat hopelijk zal leiden tot meer concurrentie op de kabel. Internet vergelijken is dit jaar dus zeker aan te raden, we zijn namelijk benieuwd wat dit met de prijzen gaat doen. To be continued…

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *