Ziggo lekt gegevens van 40.000 klanten

Een medewerker van kabelbedrijf Ziggo is een laptop kwijtgeraakt. In de meeste gevallen hoeft dit geen probleem te zijn. Maar in dit geval bleken er gegevens op te staan van meer dan 40.000 klanten die onlangs de helpdesk hadden geraadpleegd. Aangezien de laptop niet was beveiligd, liggen deze gegevens nu voor het oprapen.

Schade valt mee

Volgens Ziggo valt de schade mee, omdat er geen wachtwoorden in de bestanden staan. Wel staan er allerlei persoonlijke data in, zoals woonadres en rekeningnummer. De klanten die zijn geraakt door het verlies van de laptop hebben een brief van de kabelaar ontvangen. Omdat het om een oude laptop ging, was de beveiliging niet optimaal.

Toch?

Onderzoeksjournalist Brenno de Winter is echter van mening dat er wel degelijk misbruik kan worden gemaakt van de verloren gegevens. Dit zou met name kunnen gebeuren als de personalia met andere gegevens worden gecombineerd. Op die manier zouden er bijvoorbeeld online bestellingen kunnen worden gedaan op de naam van één van de ‘slachtoffers .

Ziggo gaat beter opletten

Ziggo heeft aangegeven dat ze in de toekomst beter zullen opletten. De gegevens waren op de laptop gezet om er vervolgens statistisch onderzoek op los te laten. Het was al niet toegestaan voor medewerkers om dit soort bestanden lokaal neer te zetten, maar het kabelbedrijf meldt dat ze er voortaan nog beter op zullen letten. Het voorval is tevens gemeld bij Autoriteit Consument en Markt (ACM) die toezicht houden op de telecommarkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *