Vergelijken loont. Helemaal na een verhuizing

Dat je met het vergelijken van internet, tv & bellen voorkomt dat je teveel betaalt lijkt me inmiddels duidelijk. Het aantal vergelijkers groeide jarenlang gestaag. Inmiddels is de markt verzadigd en zijn er enkele grote spelers die de markt bedienen. Nu kun je natuurlijk jaarlijks vergelijken maar het lijkt erop dat we vooral bij een verhuizing het internetabonnement opnieuw onder de loep nemen. Dit bleek ook uit onderzoek van Breedbandwinkel.nl. Verhuis vergelijker Scanmovers beaamt de noodzaak om te vergelijken bij een verhuizing.

“Uit een onderzoek van De Autoriteit Financiële Markten blijkt dat 64% van de consumenten wel eens gebruik maakt van vergelijkingssites. Vergelijkingssites hebben toegevoegde waarde voor een consument. Zo geeft driekwart van de consumenten in het eerder genoemde onderzoek aan dat zij door het gebruik van een vergelijkingssite beter inzicht krijgen in het aanbod van producten in de markt. Daarnaast geeft een even groot deel van de consumenten aan dat zij door vergelijkingssites beter kunnen beoordelen welk product het beste bij hen past.”

Provider is de verliezer

Of de providers blij moeten zijn met al het vergelijken is zeer de vraag. De toenemende mate van transparantie zorgt vooral voor een focus op prijs. Want laten we eerlijk zijn, wie geeft er nou echt om het merk achter het internetabonnement. KPN of Ziggo? Het is de meeste mensen om het even. Als het maar werkt. Na een verhuizing gaan velen dus ook voor een goedkoper abonnement en kiest men steeds meer voor afgeslankte varianten waarbij vrijwel nooit meer wordt gekozen voor vaste telefonie. Dat is niet nieuw. Die tendens werd jaren geleden al ingezet. Wel nieuw is dat steeds meer jongere consumenten die verhuizen niet meer kiezen voor traditionele tv. Deze groep kijkt steeds meer via Netflix en andere online diensten en laat het ouderwetse tv kijken links liggen. De provider verliest dus. Na een verhuizing wordt het gebruik opnieuw onder de loep genomen en kiest men voor goedkopere varianten.

Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 90% van de mensen die een nieuw internet abonnement afsluiten bij hun verhuizing, dit te laat doet. 38% van de verhuizende mensen vraagt het abonnement pas aan nadat men de sleutel heeft ontvangen. Terwijl 24% van de verhuizende er net iets voor de sleuteloverdracht aan denkt. Het lijkt erop dat mensen geen rekening houden met de standaard 2- tot 4 weken levertijd die er in veel gevallen op zo’n abonnement zit.

Niet voor niets zetten alle providers in op mobiel. Zo bindt je klanten tenminste nog…

Bij verhuizing wordt ook vaak energieleverancier onder de loep genomen

Wie verhuisd moet veel regelen. De vaste abonnementen, zoals kranten, internet en energie overzetten is vaak een haastklus en wordt doordat er zoveel geregeld moet worden vaak als vervelend beschouwd. Het internet, tv en bellen abonnement wordt zoals eerder al beschreven in 90% van de gevallen te laat overgezet. Ditzelfde geldt ook voor het energiecontract bij de energieleverancier voorafgaand aan een verhuizing, hoewel minder extreem. Bij een verhuizing dient men dit tenminste 2 weken van te voren aan te geven. Liefst 80% van de mensen geeft dit te laat door aan hun energiemaatschappij. Wel is het zo dat van de 20% van de huishoudens die het wel tijdig aangeven liefst één derde overstapt van energie aanbieder. Het is daarmee een uitgelezen moment om te kijken of er nog iets te besparen is op het gas en elektriciteitsverbruik.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *