“Verbetering door fusie UPC en Ziggo”

Ruim de helft van de bijna 4,5 miljoen particuliere UPC en Ziggo klanten (1,7 miljoen voor UPC en 2,7 miljoen voor Ziggo) verwacht een betere dienstverlening zodra de twee bedrijven gaan fuseren. Het aantal zenders, de kwaliteit ervan en de internetsnelheden zullen toenemen op het moment dat Liberty Global, moederbedrijf UPC, Ziggo inlijft. Dit blijkt ut onderzoek van Telecompaper.

Onderzoek Europese Commissie

Een fusie van deze proporties moet een hiërarchische weg volgen. De Europese Commissie (EC) buigt zich er inmiddels al maanden over en heeft ook al de nodige vertraging opgelopen. De gevolgen van de fusie zijn kennelijk nog niet helemaal duidelijk. Wel is helder dat er een megamonopolist ontstaat die heel Nederland van internet, bellen & tv kan voorzien. De DSL-providers, en dan voornamelijk KPN, vrezen het nieuwe bedrijf en hebben aangedrongen op deregulering om zichzelf te kunnen wapenen. De EC moet uiterlijk 17 oktober met een oordeel komen.

Klanten UPC en Ziggo

De meerderheid van de gebruikers verwacht een betere dienstverlening en hoewel de kabelaars het sowieso al goed doen wat klanttevredenheid betreft, kunnen zaken altijd beter. Zo verhoogde UPC deze week nog de uploadsnelheden van alle abonnement nadat hier expliciet om gevraagd werd door een steeds groter deel van de klanten.  Veel klanten van de kabelaars verwachten een prijsdaling zodra de twee samengaan. 37 procent van de UPC-klanten verwacht na de overname een lager tarief te betalen voor hun diensten, tegen 27 procent van de Ziggo-klanten.

Het blijft afwachten wat de EC beslist en of de fusie doorgang vindt. Vanuit onze ervaring verwachten we geen prijsdaling. Budget zal worden vrijgemaakt om glasvezel het leven zuur te maken en om internetsnelheden te verhogen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *