Veel nepmails namens Ziggo

Kabelaar Ziggo wordt geplaagd door vele nepmails die uit naam van het bedrijf worden verspreid. Oplichters proberen via ‘phishing’ geld af te troggelen van nietsvermoedende gebruikers door facturen rond te sturen voor Ziggo diensten. Aangezien Ziggo 4,2 miljoen klanten heeft, zijn er heel wat mensen die aan het twijfelen worden gebracht door de mails. Ziggo zit er erg mee in de maag.

“Wij hebben bijzonder veel last van deze phishing-mails,” laat woordvoerder Erik van Doeselaar van Ziggo weten. Volgens hem is de jongste nepmail niet aan miljoenen mensen tegelijk gestuurd, maar dat komt omdat de mails steeds opnieuw aan kleinere groepen worden gestuurd. “Helaas trappen er altijd wel weer mensen in.”

Ziggo kan helaas zelfs niets doen aan de nepmails. Criminelen kopiëren de huisstijl van Ziggo en maken emails zo op dat het net lijkt alsof Ziggo ze verstuurt. Gelukkig voelt de provider wel morele verantwoordelijkheid. Op Ziggo.nl wordt alle gevallen van phishing bijgehouden, inclusief schermafbeelding. Zo kan de Ziggo-gebruiker zich wapenen tegen deze vorm van oplichting.

Phishing blijkt lucratief. Oplichters pakken een groot bedrijf met veel klanten en kopiëren huisstijl. Vervolgens wordt er een nep factuur verstuurd die direct betaald dient te worden. Daarna wordt de ontvanger naar een online betaalmogelijkheid geleid om direct af te rekenen. Veel klanten van kabelaars, maar ook banken en energiebedrijven, tuinen er in. Vorig jaar wisten oplichters zo’n 3,9 miljoen euro buit te maken bij niet goed oplettende Nederlanders. Een jaar eerder ging het om 4,7 miljoen euro.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *