Recht op vergoeding bij storing

Consumenten die last hebben van een storing van hun internet, telefonie of televisie, hebben binnenkort recht op een vergoeding. Een nieuwe wet, ingediend door Henk Kamp, zal providers verplichten om een vergoeding uit te keren wanneer de storing langer dan 12 uur duurt.

Er werd al langer op aangedrongen dat providers langdurige storingen moesten compenseren. Het is al langere tijd zo dat analoge kabelmaatschappijen daartoe verplicht zijn. Oorspronkelijk stond er in de nieuwe wet geen minimum tijdsduur vermeld, maar Kamp besloot om die miniumlimiet op 12 uur te stellen.

Het geld dat moet worden teruggestort zal gelijk staan aan het aantal dagen dat er geen internet, televisie of telefonie beschikbaar was. Elke halve dag zal daarbij als 1 dag gelden. Wanneer er dus bijvoorbeeld 2,5 dag een storing was, moet er een vergoeding van 3/30 van het abonnementsgeld plaatsvinden.

Dit betekent echter niet dat er letterlijk geld moet worden teruggestort. Minister Kamp heeft bepaald dat de vergoeding ook in een andere vorm mag worden gegeven, bijvoorbeeld door het gratis weggeven van films of een paar uur gratis bellen. Verschillende consumentenorganisaties hebben positief gereageerd op de nieuwe wet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *