Providers zetten in op exclusieve content

Providers proberen de klant aan zich te binden door naast alle bestaande content ook exclusieve (platform gebonden) content door te geven. De populaire zenders zijn overal hetzelfde, maar met zenders die alleen bij KPN of alleen bij Ziggo doorgegeven worden, proberen de aanbieders een overstap te voorkomen.

Zo is KPN bezig met eigen zenders en eigen series. De dramaserie Brussel is hier een voorbeeld van. Deze serie wordt door Endemol geproduceerd en zal vanaf 2016 te bekijken zijn via KPN interactieve TV. Naast een samenwerking met Endemol is KPN ook bezig om met FOX speciale voetbalcontent te maken die uiteraard alleen voor de KPN klant beschikbaar wordt.

Deze ontwikkeling is nieuw in Nederland. Waar providers tot nu toe altijd content van anderen doorgaven (denk aan NPO1, 2 en 3 en de RTL zenders) lijkt nu gefocust te worden op onderscheidende content die per provider kan verschillen. Er komt straks een enorme hoeveelheid content vrij die verschilt van elkaar. Er kan dus gemakkelijk gesteld worden dat providers inzetten op productdiversificatie. Die ene zender kan je straks alleen bekijken bij KPN. Bevalt die zender? Dan neemt de kans dat je overstapt af. En dit is natuurlijk wat KPN wil.

De hoeveelheid content is nu nog aan de magere kant. Het gaat om clipjes en veel herhaling maar KPN zet fors in op exclusieve zenders. “Er komt zo snel mogelijk extra exclusieve content. Hiervoor vervolmaken we nu zowel de inhoud als de techniek. We verwachten dit in het vierde kwartaal te brengen”, aldus Ellen van Heerwaarden van KPN.

Ook concurrent Ziggo is druk bezig eigen content te creƫren. De kabelaar komt op korte termijn met Ziggo Sport. De geruchten gaan dat ook Ziggo met FOX samenwerkt voor de sportbeelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *