Providers niet altijd eerlijk over snelheid

De meeste Nederlandse internetproviders geven niet eerlijk aan wat de ‘echte’ snelheid is van de verbindingen die ze aanbieden. Alleen KPN, Telfort en Solcon geven aan de hand van een ingevulde postcode aan welke up- en downloadsnelheid klanten kunnen verwachten, zo meldt de Consumentenbond.

Meestal bieden providers abonnementen aan waarbij staat dat snelheden ‘tot’ een bepaalde grens liggen. Daarmee kan de reële snelheid soms een stuk lager liggen dan het getal dat is genoemd. De Consumentenbond schrijft in haar nieuwe Digitaalgids dat alle providers eerlijk zouden moeten zijn over de snelheid van vaste internetverbindingen.

Sommige providers, zoals XS4ALL en Online (de nieuwe naam van T-Mobile), geven wel op een algemene pagina wat de werkelijke snelheid waarschijnlijk is, maar dit is niet gekoppeld aan postcode. Als er eenmaal besteld is geeft Online wel gedetailleerde informatie.

De meeste providers blijven echter alleen de maximumsnelheid noemen. Dit gebeurt bij onder andere UPC, Vodafone, Tele2 en Ziggo. Als het aan de Consumentenbond ligt zullen deze providers in de nabije toekomst ook moeten vermelden wat de ‘echte’ snelheid per postcode is.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *