Overstappen van provider vanaf 7 januari eenvoudiger

Vanaf 7 januari wordt het voor consumenten een stuk gemakkelijker om over te stappen naar een andere internetprovider. Vanaf dat moment kunnen zij hun bestaande abonnement namelijk eenvoudiger beëindigen dan nu het geval is.  Dat dit hoognodig was bleek al wel uit onderzoek van de Consumentenbond. Hieruit kwam naar voren dat 1 op de 3 consumenten die zijn overgestapt naar een ander provider dit zo lastig en vervelend vonden, dat zij dit niet nogmaals zouden doen.

Zo is het momenteel nog niet mogelijk om de nieuwe provider het tv-abonnement te laten beëindigen en  is overstappen alleen mogelijk met het contractnummer. Daar komt nog eens bij dat dit contractnummer niet standaard op de factuur wordt vermeldt, maar alleen online of telefonisch kan worden opgevraagd.

Per 7 januari komt hier dus eindelijk verandering in, zo kan tv in combinatie met een internetabonnement nu ook gewoon door de nieuwe aanbieder worden opgezegd en ook het klantnummer (in plaats van alleen het contractnummer) kan vanaf dan worden gebruikt bij het regelen van de overstap. Dit klant- óf contractnummer zal vanaf 7 januari ook standaard op iedere factuur worden vermeld.

De abonnementen van KPN, Vodafone, Telfort, Online, Tele2, UPC, Ziggo, XS4ALL, Euronet Communications (Online.nl) en Lijbrandt vallen per 7 januari onder de nieuwe regel.  Uiteraard dient de consument dan al wel contractvrij te zijn om een overstapboete te voorkomen.

Update 03-01-2013
Ook glasvezelproviders werken nu mee aan het overstapproces. Waar er eerst nog handmatig van en naar glasvezel overgestapt kon worden, doen de providers (met uitzondering van Scarlet en Fiber Nederland) nu mee met het automatische proces. Voor de consument scheelt dit dus moeite en tijd en bovendien garanderen de providers naadloze overgang van het ene abonnement in het andere.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *