Netwerk KPN blijft open voor concurrentie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt KPN het netwerk nog minimaal drie jaar lang open te houden voor concurrentie. Het gaat om zowel het DSL- als glasvezelnetwerk. Concurrenten zoals Tele2 en Online.nl kunnen op deze manier hun diensten aanbieden. Het besluit komt na de driejaarlijkse analyse van de telecommarkt. En het besluit zal het nodige stof doen opwaaien…

‘Wij zijn gebrand op voldoende concurrentie: dat leidt tot lagere prijzen voor consumenten en bedrijven,’ beweert bestuurslid Henk Don toe. De ACM schat dat huishoudens en bedrijven jaarlijks 250 miljoen minder betalen aan internet, tv en de vaste telefoon door het openstellen van het KPN netwerk. Maar hierdoor rijst de vraag direct waarom UPC en Ziggo, straks als één, hun netwerk niet hoeven open te stellen. In het kader van concurrentie zou dit positief moeten werken.

Makkelijker overstappen

Het wordt KPN niet makkelijker gemaakt. Behalve het openstellen van het netwerk, gaat de ACM zich actief inzetten om het overstappen van aanbieder makkelijker te maken. Volgens de ACM wordt overstappen door providers te lastig gemaakt door alle diensten te bundelen.  ‘Met Economische Zaken zijn we bezig dat eenvoudiger te maken. Zo is al afgesproken dat de nieuwe aanbieder  de oude contracten mag opzeggen.’

KPN eiste afgelopen maanden voor deregulering of voor juist regulering voor de kabel. In beide gevallen lijkt het bedrijf teleurgesteld te worden. De kans is dan ook zeer groot dat KPN en de ACM elkaar voor de rechter zullen treffen.

UPC en Ziggo

De ACM voert als reden aan dat UPC en Ziggo hun netwerk niet open hoeven te stellen dat zij zakelijk veel minder sterk zijn. Op veel industrie- en bedrijventerreinen ligt alleen koperdraad en glasvezel van KPN en ontbreekt de kabel. Bovendien biedt het kabelnetwerk van Ziggo en UPC technisch minder mogelijkheden om concurrenten toe te laten. Toch lijkt de ACM hiermee te ‘vergeten’ dat de nieuwe kabelaar in één klap de grootste provider van Nederland wordt met ruim 3 miljoen klanten. De macht van de kabel is daarmee dus fors, ongeacht het zakelijk segment.

De concurrentie zal losbarsten tussen KPN en de kabel. KPN is niet meer de grootste en kent veel regelgeving. Er zullen ongetwijfeld rechtszaken gaan volgen. Maar concurrentie zal de consument helpen. Nederland krijgt steeds sneller internet zonder dat prijzen hiervoor hoger worden. De prikkel om te innoveren blijft voor providers. En hoe meer concurrentie, hoe groter die prikkel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *