KPN mag korting geven op glasvezel

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft bepaald dat KPN op de zakelijke glasvezelmarkt een korting mag geven van 10 procent als afnemers een contract van 3 jaar of langer afsluiten. Het verzoek om een korting van 15 procent te geven op een contract van 5 jaar werd echter afgekeurd, zo bericht Telecompaper.

De reden dat KPN wel korting mag geven op een contract van 3 jaar, maar niet op een abonnement voor 5 jaar, is dat de meeste afnemers van internet na 3 jaar overstappen. Als er wordt geprobeerd om met een korting klanten langer dan 3 jaar te binden, zou dit concurrentie belemmeren.

ACM heeft een aantal andere verzoeken van KPN afgewezen. Deze voorstellen hadden voornamelijk te maken met de tarieven die het telecombedrijf aan andere providers mag rekenen als zij ook op het glasvezelnetwerk van KPN abonnementen willen aanbieden. Onder andere Tele2 hield dit scherp in de gaten.

Het is nog onduidelijk wat de besluiten van de ACM op de zakelijke markt zullen gaan betekenen voor de consumentenmarkt. Ook daar heeft KPN een groot deel van het glasvezel in handen. De ACM zal er voor moeten gaan zorgen dat er geen monopolie op glasvezelgebied ontstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *