Glasvezelnetwerk KPN ook zakelijk open

Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt KPN het netwerk voor zakelijk glasvezel open te stellen voor concurrenten. Het glasvezelaanbod moet zo gaan groeien doordat meer toetreders diensten kunnen gaan aanbieden. Dit heeft de ACM bekend gemaakt via hun website.

Voor de consumentenmarkt moest KPN het netwerk al opengooien. Samen met Reggefiber, dat ook voor een groot deel in handen van KPN is, heeft KPN het grootste netwerk van Nederland. Om concurrentie ook een kans te geven, is het netwerk al geopend voor derden. Denk hierbij aan Tele2 of Fype. KPN moet andere bedrijven tegen een vastgesteld maximumtarief toegang  verlenen.

De zakelijke markt moet dus nu ook open. De ACM besliste ook dat KPN zakelijke concurrenten op tijd moet informeren over nieuwe netwerken en diensten. Het zakelijke glasvezelnetwerk wordt in Nederland ook wel ‘Fiber to the Office’ genoemd in tegenstelling tot ‘Fiber to the Home’ wat voor de consumentenmarkt wordt gebruikt. De ACM verplicht KPN om andere providers minimaal twee maanden van tevoren over het in gebruiknemen van nieuwe glasvezelnetwerken op de hoogte te brengen. In deze periode mag KPN zelf niet beginnen met het aanbieden en verkopen van retail- en wholesale proposities. Dit om eerlijke concurrentie te stimuleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *