Glasvezel en kabel groeien, DSL krimpt

Uit onderzoek van Telecompaper bleek deze week dat 10 procent van Nederland inmiddels gebruik maakt van glasvezel. Dit is dus niet het aantal huishoudens dat kan beschikken over glasvezel, dit aantal ligt bijna op 30 procent. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat slechts 1 op 3 huishoudens met een glasvezelaansluiting ook daadwerkelijk overstapt op glasvezel.

Glasvezel groeit. Hoewel KPN de verglazing even ‘on hold’ lijkt te hebben gezet, groeit het aantal huishoudens met glas per kwartaal gestaag door. Inmiddels staat de teller op bijna 700.000. Glasvezel groeit, maar de kabel ook. Alleen DSL ziet het aantal gebruikers dalen, en dit al jaren op rij.

Snel internet

Downloaden met hoge snelheden is pure noodzaak geworden. Maar ook stabieler internet is nodig omdat we steeds vaker en met steeds meer apparaten online zijn. Glasvezel kan dit leveren en bovendien kent de methode parallelle snelheden waarbij download en upload gelijk zijn. Glasvezel kan in theorie al 500 Mb/s aan. KPN biedt zo’n abonnement al aan maar in praktijk blijkt de dekking van dit abonnement zeer gering. Snelheden van 100 Mb/s zijn realistischer.

KPN blijft (nog) heer en meester op de breedbandmarkt. Ook omdat dochters XS4ALL en Telfort worden meegerekend. KPN beschikt over ruim 2,7 miljoen aansluitingen. Gevolgd door Ziggo met ruim 1,9 miljoen aansluitingen. Maar KPN heeft te vrezen. UPC, dat zeer waarschijnlijk samengaat met Ziggo, heeft momenteel namelijk ruim een miljoen aansluitingen. Na een fusie ontstaat er dus een kabelaar met bijna 3 miljoen breedbandaansluitingen en zo een megabedrijf dat in één klap de grootste provider van Nederland is.

Maandelijks gaat er ruim een half miljard euro om in de breedbandmarkt. Providers zetten het meest om met de gecombineerde abonnementen waarbij diensten gebundeld worden. Denk aan internet & tv abonnementen en de alles-in-1 abonnement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *