Digitale tv in Nederland blijft groeien

Het aantal huishoudens dat in Nederland digitale tv heeft is in het vierde kwartaal van 2012 wederom gegroeid. Volgens cijfers uit een rapport van onderzoeksbureau Telecompaper nam het aantal abonnees toe met bijna 2 procent naar een totaal van 6,4 miljoen huishoudens.

In dat totaalcijfer zijn ook consumenten meegerekend die zowel analoog als digitaal televisie kijken. Meer dan 80 procent van alle mensen met een analoog televisie-abonnement hebben tevens de mogelijkheid om digitaal te kijken. Als de mensen worden meegerekend die alleen analoog kijken, zijn er in Nederland 7,7 miljoen huishoudens die televisie kijken.

Telecompaper schat dat in het vierde kwartaal van vorig jaar er door de tv providers een omzet is gedraaid van rond de 370 miljoen euro. Ziggo blijft de grootste digitale televisieprovider, met een marktaandeel van 35 procent. KPN staat tweede met 27 procent, gevolgd door UPC met 17 procent. Als analoog ook wordt meegeteld ontstaat een vergelijkbaar beeld.

De kabel blijft dus dominant bij het doorgeven van een digitaal televisiesignaal. Als UPC, Ziggo en de kleinere kabelaars bij elkaar worden opgeteld, hebben zij samen 57,3 procent van de televisiemarkt in handen. Wel is er een toename van het aantal mensen dat via DSL digitaal tv kijkt, dat nu na kabel het populairst is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *