De onzin van de Providermonitor

Vanuit de Consumentenbond is er over oktober wederom onderzoek gedaan naar Nederlandse providers. In deze zogenaamde providermonitor komt Delta kabel, een lokale Zeeuwse provider, als beste uit de bus. UPC komt er in oktober slecht van af en wordt als slechtste televisieprovider bestempeld. Hoewel UPC nog steeds een 7,3 krijgt, lijkt het onderzoek van de Consumentenbond niet te deugen.

Al vaker hebben we onze vraagtekens gezet bij de conclusies van de Consumentenbond. Waar XS4ALL er al jaren met de nummer 1 prijs vandoor gaat voor goed internet, wint een Ziggo het bij Tweakers.net met een groot verschil tot XS4ALL. Tweakers.net had een veel grotere dataset gebruikt en daardoor lijkt de conclusie van deze site dan ook betrouwbaarder.

Zo lijkt het ook bij het monitoren van televisie bij de Nederlandse providers te gaan. Een lokale provider als Delta die alleen de provincie Zeeland bedient, kan nooit landelijk meegenomen worden in onderzoek. In 11 van de 12 provincies kan Delta niet ontvangen worden. Heeft de Consumentenbond dit op één of andere manier verdisconteert? Ook andere lokale initiatieven als Caiway komen er over het algemeen goed van af. Hoe meet de Consumentenbond het succes van een provider die zo’n klein afzetgebied heeft? En vooral; hoe verhouden die data zich ten opzichte van de grote providers met een landelijk afzetgebied?

De Consumentenbond zegt ook de klantenservice onder de loep te nemen en te gebruiken in de rangschikking. Ook dit lijkt een aparte manier van beoordelen. Belt iedere klant maandelijks naar een klantenservice? Uit onze eigen ervaring is dit nog geen procent die daadwerkelijk belt. Of worden alleen de klanten die gebeld hebben meegenomen? In dat laatste geval krijg je uiteraard een vertekend beeld waarbij alleen de klanten met een vraag/klacht/opmerking door de Consumentenbond gehoord worden.

Maar het grootste punt van kritiek op de Consumentenbond en hun providermonitor komt nog wel tot uiting door het fenomeen ‘whitelabel’. Veel providers maken van elkaars netwerk gebruik en vaak hanteren ze exact dezelfde hardware. Verschil in kwaliteit van de dienst is er dan niet. (Let wel: uiteraard kan de klantenservice wel verschillen)  Een Telfort, KPN en XS4ALL bieden allemaal dezelfde interactieve televisiedienst aan. Toch zegt de providermonitor dat XS4ALL de beste beeldkwaliteit levert. Dit is dus dezelfde beeldkwaliteit als een KPN en Telfort levert over exact dezelfde DSL lijn via exact dezelfde hardware.  Hiermee lijkt de Consumentenbond zelf al aan te tonen dat hun steekproef niet deugt.

Verschillende andere sites betichtten de Consumentenbond ook al van het gebruik van niet representatieve  data en te kleine steekproeven. Zo neemt de Consumentenbond bijvoorbeeld glasvezel helemaal niet mee in monitor. Voor de consument lijkt het er zo dus niet duidelijker op te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *