Consumentenbond wil toezicht op glasvezel

De Consumentenbond roept de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op om strenger toezicht te houden op de verkoop van glasvezel door de telecomproviders.  De verkoop van glasvezel heeft met name betrekking op de zogenoemde colportage, waarbij verkopers van deur tot deur gaan om abonnementen te verkopen aan bewoners. De Consumentenbond krijgt de laatste maanden veel klachten binnen van bewoners die met valse beloftes aan een nieuw glasvezel abonnement vastzitten. Ook wordt er vaak aan de deur te weinig tijd geboden om de verstrekte informatie goed door te lezen.

Veel colportagecontracten die worden aangeboden voldoen niet aan de wettelijke eisen. In veel gevallen blijken deze contracten geen informatie te bevatten over de mogelijkheid tot opzeggen binnen acht dagen. De Consumentenbond raadt bewoners aan om geen glasvezel contract af te sluiten wanneer aan de deur direct getekend dient te worden. Er wordt geadviseerd om eerst de verschillende aanbieders te vergelijken, alvorens een glasvezel abonnement te kiezen.

Wanneer een geldig contract is getekend, wat niet door de provider wordt nageleefd, dan kan daar volgens de Consumentenbond stappen tegen worden ondernomen. Eerst dient de provider te worden ingelicht over de klacht. Bij geen reactie kan het contract worden ontbonden via de Geschillencommissie. Daarvoor dient de provider wel aangesloten te zijn bij deze instantie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *