Concurrentie kost kabelaars omzet

De Europese kabelsector zal in 2014 tot 4 procent groeien. De groei die jaren geleden inzette, duurt dus voort. Die stelde onderzoeker Moody’s deze week in een rapport. In Nederland zijn de voornaamste kabelaars UPC en Ziggo. Moody’s stelt dat Nederland een ‘zekere mate van herstel’ laat zien maar dat de markt uitdagend blijft.

Moody’s waarschuwt dat omzet onder druk kan komen te staan door concurrentiedruk. “Toenemende concurrentie betekent dat aanbieders op zoek gaan naar verbeterde producten, een diversificatie van hun inkomstenbronnen of een prijsverhoging. Dat zijn allemaal uitdagingen”, aldus Moody’s. “Als de kabelbedrijven niet succesvol zijn in deze strategieën, kan de omzetgroei zo ver dalen dat de vooruitzichten wijzigen naar stabiel.”

Moody’s stelt dat steeds meer telecomproviders triple play niet meer als aanjager van groei zien. De meeste consumenten beschikken inmiddels over zo’n alles-in-1 pakket en providers richten zich daarom steeds vaker op betere productmix waarbij upsell in televisiezenders en het betrekken van het mobiele kanaal mogelijkheden met zich meebrengt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *