Bijna heel NL contractvrij door prijsverhogingen

Doordat vrijwel alle providers tegelijkertijd hun prijzen verhogen is bijna heel Nederland opeens contractvrij. Met andere woorden: bijna iedereen kan overstappen. Maar of dit ook echt interessant is…

Internet vergelijkingssite Breedbandwinkel.nl meldt dat ruim 5 miljoen huishoudens opeens contractvrij zijn. Zij kunnen hun internet, tv en/of telefonie abonnement opzeggen zonder dat de contractduur afgelopen is. Wel moet de consument zelf opzeggen en kan er geen gebruik gemaakt worden van overstapservices. Providers hebben de consument daarmee keihard in hun macht. Want overstappen is niet interessant als alle providers hun prijzen verhogen en bovendien werken de providers onderling niet mee aan het overstapproces, iets wat normaal wel het geval is. Een opmerkelijke actie. Het is bijna te hopen dat één provider uitbreekt en juist gaat stunten met prijzen.

Prijsverhoging

Zodra een provider een contract wijzigt, ten nadele van de klant uiteraard, kan iemand onder het contract uit. Dus ook wanneer de contracttermijn nog niet afgelopen is. Dit geldt ook voor de kleinste wijzigingen als een verandering beltarief.

Ziggo verhoogt prijzen met gemiddeld 2 euro per maand. Snelheden blijven hetzelfde. KPN verhoogt snelheden wel maar laat ook prijzen stijgen, in sommige gevallen met 4 euro per maand. Ook verhoogt KPN de telefonietarieven. Ook KPN-dochters XS4ALL en Telfort verhogen maandtarieven, als klant ga je zo’n 2 euro per maand meer betalen.

Provider Online.nl voert haar prijsverhogingen iets eerder door, namelijk per 1 juni. De losse internetabonnementen gaan fors in prijs omhoog. Zo stijgt het 10Mb abonnement met 5,50 euro per maand en het 30Mb abonnement met 4,50 euro per maand.

Overstappen

Het mag duidelijk zijn dat bijna heel Nederland contractvrij wordt. Alleen van T-Mobile en Tele2 is nog niet bekend wat ze met prijzen doen. Maar er lijken overstapmaanden aan te komen. Hoewel je bij een nieuwe provider dus wel een iets hogere prijs zal gaan betalen, want ook je nieuwe provider heeft waarschijnlijk zijn prijs net verhoogd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *